RAMOWY ROZKŁAD grupa ŚREDNIAKI
Ramowy rozkład dnia uwzględnia wymagania zdrowotne, higieniczne i jest dostosowany do potrzeb dzieci wynikających z ich rozwoju, warunków życiowych, wieku i założeń programowych przedszkola. Praca wychowawczo dydaktyczna i opiekuńcza powinna być organizowana odpowiednio do potrzeb dzieci i prowadzona na podstawie przyjętego programu wychowania przedszkolnego dostosowanego do nowej podstawy programowej. Według podstawy programowej podstawowymi formami organizacyjnymi zajęć w przedszkolu są: zabawy dowolne, zajęcia kierowane i niekierowane przy niewielkim udziale nauczyciela oraz zabawy/ruch na świeżym powietrzu. Dzieci uczestniczą także w zajęciach dodatkowych organizowanych na terenie przedszkola. Ramowy rozkład dnia w przedszkolu przedstawia integrację treści wychowawczo-dydaktycznych, jakie przedszkole oferuje dzieciom.
7.00- 8.00 |
Schodzenie się dzieci. Zabawy indywidualne, aranżowanie otwartych sytuacji wychowawczo – dydaktycznych, pozostawienie dzieciom możliwości wyboru i inicjatywy. Inspirowanie do spontanicznej działalności zabawowej. Praca indywidualna. Praca z dzieckiem zdolnym, praca w kącikach zainteresowań. |
8.00- 9.00 |
Zabawy indywidualne i w grupach, korzystanie z gier i układanek stolikowych, zabawy zorganizowane w kole i przy muzyce, prace porządkowe w sali, zabawy według zainteresowań z uwzględnieniem rozwoju procesów poznawczych, realizacja działań wynikających z nauczania języka obcego, ćwiczenia poranne. |
9.00- 9.15 |
Przygotowanie do śniadania - wdrażanie i przyswajanie nawyków higienicznych - opanowanie umiejętności mycia rąk, czynności samoobsługowe. |
9.15 - 9.45 |
Doskonalenie umiejętności samodzielnego i estetycznego spożywania posiłku, kulturalne zachowanie się przy stole, celebracja posiłku. |
9.45 - 10.45 |
Kierowane zajęcia dydaktyczne w ramach realizacji programu wychowania przedszkolnego z całą grupą. Nabywanie umiejętności przez działanie i doświadczanie, stwarzanie sytuacji edukacyjnych stymulujących wszechstronny rozwój dziecka. Organizowanie środowiska inspirującego podejmowanie zabaw tematycznych, dydaktycznych, badawczych i ruchowych. Wspieranie działań twórczych podczas kontaktu dzieci ze sztuką, muzyką i literaturą w miarę możliwości korzystanie z potrzeb specjalistów. |
10.45 - 10.55 |
Czynności samoobsługowe w szatni, wdrażanie do samodzielności. |
10.55 - 11.55
|
Pobyt na powietrzu. Zabawy dowolne i organizowane przez nauczycielki w małych grupach, rozmowy indywidualne, prace porządkowe, zabawy na sprzęcie terenowym, obserwacje przyrodnicze, spacery, wycieczki, zabawy ruchowe organizowane z całą grupą, dobór zajęć uzależniony jest od pogody i pory roku. Uczenie zasad postępowania warunkujących bezpieczeństwo dziecka w budynku, w ogrodzie i poza terenem przedszkola. Wykorzystywanie i tworzenie okazji do stymulowania rozwoju wrażliwości oraz poznawanie wartości i norm odnoszących się do środowiska przyrodniczego. |
11.50 - 12.00 |
Przygotowanie dzieci do obiadu. wdrażanie dzieci do samoobsługi , wyrabianie umiejętności prawidłowego korzystania z urządzeń sanitarnych. |
12.0 - 12.30 |
Obiad. Praca nad prawidłowym posługiwaniem się łyżką. Zwrócenie uwagi na dokładne żucie pokarmów oraz przezwyciężenie niechęci do niektórych potraw, celebracja posiłku, dbanie o utrzymanie czystości na stolikach. |
12.30 - 12.40 |
Kształtowanie zachowań prozdrowotnych – zapewnienie dzieciom różnych form relaksu w sali i w ogrodzie.
|
12.40 - 13.20 |
Tworzenie warunków wspierających wielokierunkową aktywność dzieci. Gry i zabawy dydaktyczne wspomagające rozwój umysłowy dziecka. Gry i zabawy badawcze rozwijające zainteresowania otaczającym światem. Zajęcia muzyczne, plastyczne, językowe, teatralne rozwijające uzdolnienia dzieci. Gry i zabawy ruchowe wspomagające rozwój ruchowy dziecka. Zabawy wspomagające rozwój emocjonalny i społeczny dziecka. Zabawy swobodne wynikające z zainteresowań dziecka. Zajęcia indywidualne. |
13.20 - 13.30 |
Czynności higieniczne, kształtowanie samodzielności, kształtowanie nawyków higieniczno-porządkowych, przygotowanie do obiadu, praca dyżurnych. |
13.30 - 14.00 |
Obiad. Praca nad prawidłowym posługiwaniem się łyżką, widelcem. Zwrócenie uwagi na dokładne żucie pokarmów oraz przezwyciężenie niechęci do niektórych potraw, celebracja posiłku, dbanie o utrzymanie czystości na stolikach.
|
14.00 - 1430 |
Zajęcia kierowane i niekierowane - realizacja propozycji dzieci i nauczycielki: zabawy według własnych potrzeb rozwojowych dzieci poprzez własną aktywność w trakcie podejmowania atrakcyjnych i zróżnicowanych zadań w sali lub na powietrzu, praca z zespołem dzieci lub indywidualna o charakterze obserwacyjnym, stymulująco - kompensacyjnym i wychowawczym, diagnozowanie sfer rozwoju dziecka w obszarach rozwojowych praca z wybranym pakietem edukacyjnym w małych grupach lub indywidualnie wg zainteresowań dzieci zajęcia specjalistyczne, zajęcia dodatkowe, zabawy w/g inicjatywy dzieci, w kącikach tematycznych, prace porządkowe. |
RAMOWY ROZKŁAD DNIA
6.30- 8.00 – Schodzenie się dzieci. Stwarzanie warunków do zabaw
odpowiadającym zainteresowaniom dziecięcym. Zajęcia niekierowane.
8.00 – 8.45 – Zabawy indywidualne i w grupach. Korzystanie z gier i układanek
stolikowych, zabawy zorganizowane w kole i przy muzyce, prace porządkowe w
Sali, zabawy według zainteresowań z uwzględnieniem rozwoju procesów
poznawczych, realizacja działań wynikających z wdrażania Koncepcji Planu
Daltońskiego, ćwiczenia poranne.
8.45 – 9.00 – Przygotowanie do śniadania; wdrażanie i przyswajanie nawyków
higienicznych, opanowanie umiejętności mycia rąk, czynności samoobsługowe.
9.00 – 9.30 – Doskonalenie umiejętności samodzielnego i estetycznego
spożywania posiłku, kulturalne zachowanie się przy stole, celebracja posiłku.
9.30- 10.50 – Kierowane zajęcia wychowawczo- edukacyjne wspierające rozwój
dziecka w Sali lub na powietrzu prowadzone według planów miesięcznych przez
nauczycieli dla poszczególnych grup w oparciu o podstawę programową oraz
program wychowania przedszkolnego; uwzględniające podział na grupy
wiekowe według4 obszarów rozwojowych z Podstawy Programu Wychowania
Przedszkolnego z dnia 11 lutego 2017r.
1.FIZYCZNY OBSZAR ROZWOJU DZIECKA
2.EMOCJONALNY OBSZAR ROZWOJU DZIECKA
3.SPOŁECZNY OBSZAR ROZWOJU DZIECKA
4.POZNAWCZY OBSZAR ROZWOJU DZIECKA
10.50 – 11.50 – Przygotowanie do wyjścia na powietrze- ubieranie się dzieci-
wdrażanie do samodzielnego przebierania się dzieci i wzajemnej pomocy,
zachowanie kolejności zakładania odzieży, wdrażanie do samodzielności,
zabawy dowolne na placu przedszkolnym, zwracanie uwagi na bezpieczne
korzystanie z urządzeń rekreacyjnych. Spacery i wycieczki- zachowanie
bezpieczeństwa. Wykorzystywanie każdej naturalnej sytuacji edukacyjnej do
wspierania rozwoju dziecka. Przestrzeganie ustalonych zasad i norm panujących
w grupie. W zależności od pogody zabawy dowolne w sali , oparte na
spontanicznej aktywności dziecka wspierające integrację. Czynności
samoobsługowe w szatni.
11.50 – 12.00 – Przygotowanie dzieci do obiadu. Wdrażanie dzieci do
samoobsługi. Wyrabianie umiejętności prawidłowego korzystania z urządzeń
sanitarnych.
12.00 – 12.30 – Obiad. Prawidłowe posługiwanie się łyżką i widelcem,
zwrócenie uwagi na prawidłowe żucie pokarmów oraz przezwyciężenie
niechęci do niektórych potraw, celebracja posiłku, dbanie o utrzymanie
czystości na stolikach.
12.30 – 13.30 – Odpoczynek poobiedni, słuchanie bajek relaksacyjnych. Zabawy
według inicjatywy dzieci w kącikach tematycznych.
13.30 – 14.00 – Obiad – II danie.
14.00 – 15.30 – Zajęcia kierowane i niekierowane- realizacja propozycji dzieci i
nauczycielki. Zabawy według własnych potrzeb rozwojowych dzieci poprzez
własną aktywność w trakcie podejmowania atrakcyjnych i zróżnicowanych
zadań w Sali lub na powietrzu. Praca z zespołem dzieci lub indywidualna o
charakterze obserwacyjnym, stymulująco – kompensacyjnym i wychowawczym,
diagnozowanie sfer rozwoju dziecka w obszarach rozwojowych. Praca z
wybranym pakietem edukacyjnym w małych grupach lub indywidualnie według
zainteresowań dzieci. Zajęcia specjalistyczne. Zajęcia dodatkowe. Zabawy
według inicjatywy dzieci w kącikach tematycznych. Prace porządkowe.