KODEKS PRZEDSZKOLAKA
PODSTAWA PRAWNA
Deklaracja
Praw Dziecka uchwalona przez Zgromadzenie Ogólne ONZ 20 listopada 1959 r.
- Konwencja o Prawach Dziecka
Kodeks przedszkolaka to zbiór najistotniejszych zasad, które bezwzględnie powinny przestrzegać wszystkie dzieci przebywające w placówce. Są one niezwykle ważne, żeby zapewnić maluchom bezpieczeństwo podczas pobytu w przedszkolu. I przede wszystkim dlatego, aby współpraca w grupie i z nauczycielem przebiegała pomyślnie i bez większych zakłóceń.
My przedszkolaki :
- Bawimy się razem zgodnie
- Pomagamy sobie nawzajem
- Jesteśmy dla siebie uprzejmi i kulturalni
- Szanujemy siebie nawzajem
- Jesteśmy tolerancyjni
- Zawsze słuchamy dorosłych
- Pilnujemy porządku w sali oraz w łazience
- Dbamy o nasze zabawki, książki, gry i przybory
- Szanować pracę innych
- Okazujemy sobie uczucia
- Mówimy o swoich potrzebach
Reguły zachowań obowiązujące podczas spożywania posiłków:
- Siedzimy w pozycji lekko pochylonej ku stołowi i łyżkę lub widelec spokojnie wkładamy do ust.
- Jemy w ciszy, tj. nie mlaskamy, nie rozmawiamy, gdyż rozmowa w czasie jedzenia może być przyczyną zadławienia.
- Jemy z niezbyt otwartymi ustami, powoli (szybkie zjadanie – połykanie jedzenia jest niezdrowe i nieeleganckie), każdy kęs dobrze gryziemy i żujemy.
- Sztućcami i innym sprzętem posługujemy się bezpiecznie i kulturalnie, według ustalonych wzorów.
- Po skończonym posiłku wycieramy usta serwetką i odkładamy ją na brzeg talerza.
- Odchodząc od stołu, cicho wstajemy i lekko odsuwamy krzesło, wychodzimy, zasuwamy krzesło i mówimy „dziękuję”.
Reguły zachowań w łazience:
Mycie rąk:
- Podwijam rękawy, aby się nie zamoczyły.
- Moczę ręce, aby rozpuściło się trochę mydło, które usuwa brud.
- Trę namydlone ręce, by wytworzyć pianę tak, aby każdy palec był umyty.
Płuczę ręce wodą, aby całkowicie spłukać pianę mydlaną.
- Zakręcam kran. Otrząsam ręce z wody nad zlewem, aby nie zamoczyć posadzki.
- Wycieram bardzo dokładnie dłonie i każdy palec oddzielnie.
- Na właściwym wieszaku zawieszam ręcznik.
- Odwijam rękawy i zapinam je (gdy ktoś ma kłopoty, prosi o pomoc kolegę lub panią).
Higiena potrzeb fizjologicznych:
- korzystamy z toalety wyłącznie pojedynczo, zawsze po sobie spłukujemy toaletę.
Reguły zachowań w szatni:
- Starannie układamy swoją odzież, buty ustawiamy równo na półce.
- Pamiętamy o kolejności zakładania odzieży przed wyjściem na podwórko (spodnie – jeśli są zmienne, buty, sweter, szalik, kurtka, czapka, rękawiczki).
- Po powrocie z podwórka, przed wejściem do budynku – otrzepujemy buty z piasku, błota, śniegu, a następnie wycieramy buty o wycieraczkę.
- Przy rozbieraniu się pamiętamy o kolejności zdejmowania odzieży (odwrotnie niż przy ubieraniu).
- Starannie składamy odzież i odkładamy na swoją półkę.
- Pamiętamy, aby pomagać kolegom, którzy oczekują pomocy.
Zasady zachowania się w sali:
- Nie biegaj po sali.
- Dziel się wszystkim,
- Pomagaj młodszym i słabszym.
- Mów umiarkowanym tonem głosu.
Graj uczciwie.
- Nie bij innych.
- Zawsze posprzątaj po sobie.
- Używaj słów: proszę, przepraszam, dziękuję.
Postaraj się nie mówić głośno:
- gdy inni cicho pracują,
- gdy inni się bawią,
- gdy czytamy i słuchamy,
- gdy inni są zmęczeni,
- gdy inni odpoczywają.
Zasady zachowania się na terenie ogrodu przedszkolnego
- Na teren ogrodu wchodzimy parami pod opieką nauczyciela.
- Na huśtawce huśtamy się na siedząco.
- Ze zjeżdżalni zjeżdżamy tylko w pozycji siedzącej.
- Nie wchodzimy nogami na pochylnie zjeżdżalni.
- Nie sypiemy piachem na kolegów i nie wysypujemy go z piaskownicy.
- Zgłaszamy nauczycielowi każde swoje złe samopoczucie oraz każde zdarzenie, które je powoduje
(np. przewrócenie się, uderzenie)
- Nie wchodzimy na drzewa.
- Za każdym razem zgłaszamy nauczycielowi potrzebę wyjścia do toalety.
- Kiedy rodzic odbiera nas z podwórka zgłaszamy nauczycielowi swoje odejście żegnając się z nim.
- Po skończonej zabawie w piaskownicy zbieramy zabawki do pojemników.
PRZEDSZKOLAK MA PRAWO:
- Mieć i wyrażać swoje zdanie
- Prosić o to czego chce, ale nie żądać tego
- Podejmować decyzje i ponosić ich konsekwencje
- Uczestniczyć we wszystkich formach aktywności proponowanych przez przedszkole
- Przebywać w warunkach zapewniających bezpieczeństwo
- Bawić się i wybierać towarzyszy zabaw
- Zdobywać wiedzę i umiejętności, badać i eksperymentować
- Do indywidualnego tempa rozwoju
- Popełniać błędy i zmieniać zdanie
- Odnosić sukcesy
- Do swojej prywatności, samotności i niezależności
- Do nienaruszalności cielesnej
- Do snu i wypoczynku, jeśli tego potrzebuje
- Do jedzenia i picia, gdy jest głodne i spragnione
- Do pomocy nauczyciela w sytuacjach trudnych dla niego
- Znać swoje prawa i korzystać z nich
PRZEDSZLKOLAK MA OBOWIĄZEK:
- Postępować zgodnie z ogólnie przyjętymi normami społecznymi,
- Stosować normy grzecznościowe w stosunku do kolegów i osób dorosłych
- Dbać o bezpieczeństwo, zdrowie swoje oraz kolegów
- Przestrzegać zasad obowiązujących w grupie
- Respektować polecenia nauczyciela
- Utrzymywać porządek wokół siebie
- Sprzątać zabawki po skończonej zabawie
- Nie przeszkadzać innym w zabawie
- Dbać o swój wygląd
- Wywiązywać się z przydzielonych zadań i obowiązków
- Nieść pomoc rówieśnikom i młodszym kolegom
- Szanować godność i wolność drugiego człowieka
- Informować nauczyciela o problemach