Kodeks Przedszkolaka

KODEKS PRZEDSZKOLAKA

PODSTAWA PRAWNA

Deklaracja

Praw Dziecka   uchwalona  przez  Zgromadzenie  Ogólne  ONZ  20  listopada  1959 r.

  • Konwencja  o  Prawach  Dziecka

Kodeks przedszkolaka to  zbiór najistotniejszych zasad, które bezwzględnie powinny przestrzegać wszystkie dzieci przebywające w placówce. Są one niezwykle ważne, żeby zapewnić maluchom bezpieczeństwo podczas pobytu w przedszkolu. I przede wszystkim dlatego, aby współpraca w grupie i z nauczycielem przebiegała pomyślnie i bez większych zakłóceń.

My przedszkolaki :

  • Bawimy się razem zgodnie
  • Pomagamy sobie nawzajem
  • Jesteśmy dla siebie uprzejmi i kulturalni
  • Szanujemy siebie nawzajem
  • Jesteśmy tolerancyjni
  • Zawsze słuchamy dorosłych
  • Pilnujemy porządku w sali oraz w łazience
  • Dbamy o nasze zabawki, książki, gry i przybory
  • Szanować pracę innych
  • Okazujemy sobie uczucia
  • Mówimy o swoich potrzebach

Reguły zachowań obowiązujące podczas spożywania posiłków:

  1. Siedzimy w pozycji lekko pochylonej ku stołowi i łyżkę lub widelec spokojnie wkładamy do ust.
  2. Jemy w ciszy, tj. nie mlaskamy, nie rozmawiamy, gdyż rozmowa w czasie jedzenia może być przyczyną zadławienia.
  3. Jemy z niezbyt otwartymi ustami, powoli (szybkie zjadanie – połykanie jedzenia jest niezdrowe i nieeleganckie), każdy kęs dobrze gryziemy i żujemy.
  4. Sztućcami i innym sprzętem posługujemy się bezpiecznie i kulturalnie, według ustalonych wzorów.
  5. Po skończonym posiłku wycieramy usta serwetką i odkładamy ją na brzeg talerza.
  6. Odchodząc od stołu, cicho wstajemy i lekko odsuwamy krzesło, wychodzimy, zasuwamy krzesło i mówimy „dziękuję”.

Reguły zachowań w łazience:

Mycie rąk:

  1. Podwijam rękawy, aby się nie zamoczyły.
  2. Moczę ręce, aby rozpuściło się trochę mydło, które usuwa brud.
  3. Trę namydlone ręce, by wytworzyć pianę tak, aby każdy palec był umyty.

Płuczę ręce wodą, aby całkowicie spłukać pianę mydlaną.

  1. Zakręcam kran. Otrząsam ręce z wody nad zlewem, aby nie zamoczyć posadzki.
  2. Wycieram bardzo dokładnie dłonie i każdy palec oddzielnie.
  3. Na właściwym wieszaku zawieszam ręcznik.
  4. Odwijam rękawy i zapinam je (gdy ktoś ma kłopoty, prosi o pomoc kolegę lub panią).

Higiena potrzeb fizjologicznych:

  • korzystamy z toalety wyłącznie pojedynczo, zawsze po sobie spłukujemy toaletę.

Reguły zachowań w szatni:

  1. Starannie układamy swoją odzież, buty ustawiamy równo na półce.
  2. Pamiętamy o kolejności zakładania odzieży przed wyjściem na podwórko (spodnie – jeśli są zmienne, buty, sweter, szalik, kurtka, czapka, rękawiczki).
  3. Po powrocie z podwórka, przed wejściem do budynku – otrzepujemy buty z piasku, błota, śniegu, a następnie wycieramy buty o wycieraczkę.
  4. Przy rozbieraniu się pamiętamy o kolejności zdejmowania odzieży (odwrotnie niż przy ubieraniu).
  5. Starannie składamy odzież i odkładamy na swoją półkę.
  6. Pamiętamy, aby pomagać kolegom, którzy oczekują pomocy.

Zasady zachowania się w sali:

  1. Nie biegaj po sali.
  2. Dziel się wszystkim,
  3. Pomagaj młodszym i słabszym.
  4. Mów umiarkowanym tonem głosu.

Graj uczciwie.

  1. Nie bij innych.
  2. Zawsze posprzątaj po sobie.
  3. Używaj słów: proszę, przepraszam, dziękuję.

 

Postaraj się nie mówić głośno:

-       gdy inni cicho pracują,

-       gdy inni się bawią,

-       gdy czytamy i słuchamy,

-       gdy inni są zmęczeni,

-       gdy inni odpoczywają.

 

Zasady zachowania się na terenie ogrodu przedszkolnego

 

  1.      Na teren ogrodu wchodzimy parami pod opieką nauczyciela.
  2.      Na huśtawce huśtamy się na siedząco.
  3.      Ze zjeżdżalni zjeżdżamy tylko w pozycji siedzącej.
  4.      Nie wchodzimy nogami na pochylnie zjeżdżalni.
  5.      Nie sypiemy piachem na kolegów i nie wysypujemy go z piaskownicy.
  6.      Zgłaszamy nauczycielowi każde swoje złe samopoczucie oraz każde zdarzenie, które je powoduje

          (np. przewrócenie się, uderzenie)

  1.      Nie wchodzimy na drzewa.
  2.      Za każdym razem zgłaszamy nauczycielowi  potrzebę wyjścia do toalety.
  3.      Kiedy rodzic odbiera nas z podwórka zgłaszamy nauczycielowi swoje odejście żegnając się z nim.
  4.    Po skończonej zabawie w piaskownicy zbieramy zabawki do pojemników.

PRZEDSZKOLAK  MA PRAWO:

  • Mieć i wyrażać swoje zdanie
  • Prosić o to czego chce, ale nie żądać tego
  • Podejmować decyzje i ponosić ich konsekwencje
  • Uczestniczyć we wszystkich formach aktywności proponowanych przez przedszkole
  • Przebywać w warunkach zapewniających bezpieczeństwo
  • Bawić się i wybierać towarzyszy zabaw
  • Zdobywać wiedzę i umiejętności, badać i eksperymentować
  • Do indywidualnego tempa rozwoju
  • Popełniać błędy i zmieniać zdanie
  • Odnosić sukcesy
  • Do swojej prywatności, samotności i niezależności
  • Do nienaruszalności cielesnej
  • Do snu i wypoczynku, jeśli tego potrzebuje
  • Do jedzenia i picia, gdy jest głodne i spragnione
  • Do pomocy nauczyciela w sytuacjach trudnych dla niego
  • Znać swoje prawa i korzystać z nich

PRZEDSZLKOLAK  MA OBOWIĄZEK:

  • Postępować zgodnie z ogólnie przyjętymi normami społecznymi,
  • Stosować normy grzecznościowe w stosunku do kolegów i osób dorosłych
  • Dbać o bezpieczeństwo, zdrowie swoje oraz kolegów
  • Przestrzegać zasad obowiązujących w grupie
  • Respektować polecenia nauczyciela
  • Utrzymywać porządek wokół siebie
  • Sprzątać zabawki po skończonej zabawie
  • Nie przeszkadzać innym w zabawie
  • Dbać o swój wygląd
  • Wywiązywać się z przydzielonych zadań i obowiązków
  • Nieść pomoc rówieśnikom i młodszym kolegom
  • Szanować godność i wolność drugiego człowieka
  • Informować nauczyciela o problemach

  • Data aktualizacji: 2024-11-20 14:05
  • |
  • Licznik odwiedzin: 752 609