RAMOWY ROZKŁAD DNIA WEDŁUG NOWEJ PODSTAWY PROGRAMOWEJ
Ramowy rozkład dnia uwzględnia wymagania zdrowotne, higieniczne i jest dostosowany do potrzeb dzieci wynikających z ich rozwoju, warunków życiowych, wieku i założeń programowych przedszkola. Praca wychowawczo dydaktyczna i opiekuńcza powinna być organizowana odpowiednio do potrzeb dzieci i prowadzona na podstawie przyjętego programu wychowania przedszkolnego dostosowanego do nowej podstawy programowej. Według nowej podstawy programowej podstawowymi formami organizacyjnymi zajęć w przedszkolu są: zabawy dowolne, zajęcia kierowane i niekierowane przy niewielkim udziale nauczyciela oraz zabawy/ruch na świeżym powietrzu. Dzieci uczestniczą także w zajęciach dodatkowych organizowanych na terenie przedszkola. Ramowy rozkład dnia w przedszkolu przedstawia integrację treści wychowawczo-dydaktycznych, jakie przedszkole oferuje dzieciom.
PODSTAWA PROGRAMOWA WYCHOWANIA PRZEDSZKOLNEGO W NASZYM PRZEDSZKOLU REALIZOWANA
JEST W GODZINACH OD 6.30 DO 15.30
6.30 - 8.00 |
• schodzenie się dzieci, • stwarzanie warunków do zabaw odpowiadającym zainteresowaniom dziecięcym. • Zajęcia niekierowane |
8.00 - 8.45 |
• zabawy indywidualne i w grupach, • korzystanie z gier i układanek stolikowych, • zabawy zorganizowane w kole i przy muzyce, • prace porządkowe w sali, • zabawy według zainteresowań z uwzględnieniem rozwoju procesów poznawczych, • realizacja działań wynikających z wdrażania Koncepcji Planu Daltońskiego • ćwiczenia poranne. |
8.45 - 9.00 |
• przygotowanie do śniadania - wdrażanie i przyswajanie nawyków higienicznych - opanowanie umiejętności mycia rąk, • czynności samoobsługowe, |
9.00 - 9.30 |
• doskonalenie umiejętności samodzielnego i estetycznego spożywania posiłku, • kulturalne zachowanie się przy stole, • celebracja posiłku |
9.30 - 10.50 |
Kierowane zajęcia wychowawczo - edukacyjne wspierające rozwój dziecka w sali lub na powietrzu prowadzone w/g planów miesięcznych opracowanych przez nauczycielki dla poszczególnych grup w oparciu o podstawę programową oraz program wychowania przedszkolnego; uwzględniające podział na grupy wiekowe w/g 4 obszarów rozwojowych z Podstawy Programu Wychowania Przedszkolnego z dnia 11 lutego 2017 r. 1. Fizyczny obszar rozwoju dziecka 2. Emocjonalny obszar rozwoju dziecka 3. Społeczny obszar rozwoju dziecka 4. Poznawczy obszar rozwoju dziecka |
10.50 - 11.50
|
Przygotowanie do wyjścia na powietrze: • ubieranie się dzieci - wdrażanie do samodzielnego przebierania się dzieci i wzajemnej pomocy, • zachowanie kolejności zakładania odzieży, • wdrażanie do samodzielności • zabawy dowolne na placu przedszkolnym, • zwracanie uwagi na bezpieczne korzystanie z urządzeń rekreacyjnych, • spacery, wycieczki, • zachowanie bezpieczeństwa, • wykorzystywanie każdej naturalnej sytuacji edukacyjnej do wspierania rozwoju dziecka • przestrzeganie ustalonych zasad i norm panujących w grupie • w zależności od pogody zabawy dowolne w sali, oparte na spontanicznej aktywności dziecka wspierające integrację. • Czynności samoobsługowe w szatni
|
11.50 - 12.00 |
Przygotowanie dzieci do obiadu: • wdrażanie dzieci do samoobsługi • wyrabianie umiejętności prawidłowego korzystania z urządzeń sanitarnych. |
12.00 - 12.30 |
Obiad: • praca nad prawidłowym posługiwaniem się łyżką i widelcem, • zwrócenie uwagi na dokładne żucie pokarmów oraz przezwyciężenie niechęci do niektórych potraw, • celebracja posiłku • dbanie o utrzymanie czystości na stolikach. |
12.30 - 13.30 |
• odpoczynek poobiedni, • słuchanie bajek relaksacyjnych • zabawy według inicjatywy dzieci, w kącikach tematycznych |
13.30 - 14.00 |
II danie |
14.00 - 15.30 |
Zajęcia kierowane i niekierowane - realizacja propozycji dzieci i nauczycielki: • zabawy według własnych potrzeb rozwojowych dzieci poprzez własną aktywność w trakcie podejmowania atrakcyjnych i zróżnicowanych zadań w sali lub na powietrzu, • praca z zespołem dzieci lub indywidualna o charakterze obserwacyjnym, stymulująco - kompensacyjnym i wychowawczym, • diagnozowanie sfer rozwoju dziecka w obszarach rozwojowych • praca z wybranym pakietem edukacyjnym w małych grupach lub indywidualnie wg zainteresowań dzieci • zajęcia specjalistyczne, • zajęcia dodatkowe, zabawy w/g inicjatywy dzieci, w kącikach tematycznych, • prace porządkowe. |