Mamy przyjemność ogłosić, że koło naukowe klasy I „Ignasie w pierwszej klasie” rozpoczyna swoją fascynującą przygodę w ramach programu Być jak Ignacy. Czeka nas wiele eksperymentów i doświadczeń oraz zdobywanie wiedzy w interesujący sposób z różnych dziedzin nauki. Poznamy wybitnych polskich naukowców oraz sami będziemy próbować podążać ich śladami.
Tematyka komunikacji międzyludzkiej jest tematem bliskim każdemu z nas. Czasami nie uświadamiamy sobie jednak, jak ważna jest dla nas i jak nam ułatwia życie. Bez komunikacji nie jesteśmy w stanie funkcjonować w życiu społecznym. Podczas zajęć skupiliśmy się właśnie na wyjaśnieniu, czym jest komunikacja międzyludzka oraz co na nią wpływa…
Zaczęliśmy od odegrania scenek przedstawiających właściwe i niewłaściwe odnoszenie się do siebie podczas rozmowy. Na tej podstawie omówiliśmy definicję komunikacji.
Kolejnym krokiem w naszej zabawie z komunikacją była burza mózgów, podczas której nauczyciel opowiedział dzieciom, co wpływa na odbiór komunikatu a następnie uczniowie stwierdzali, czy zdania przeczytane przez nauczyciela są prawdziwe, czy fałszywe. Najbardziej dzieciom podobała się zabawa w „głuchy telefon”. Było dużo śmiechu, gdy zdanie wypowiedziane na początku zabawy miało całkiem inne znaczenie w momencie wypowiadania go przez ostatnią osobę. Na tym przykładzie omówiliśmy, jakie są problemy w komunikacji.
Oglądaliśmy także filmik o asertywności i wyjaśniliśmy wówczas, że asertywność jest umiejętnością wyrażania własnych uczuć i opinii w sposób otwarty ale też nie raniący inne osoby.
Podczas drugich zajęć zagraliśmy w grę „wspólny język”. Dzieci wczuły się w role osób z zagranicy szukających drogi do danego miejsca i osób, które pomagają im tą drogę znaleźć. Informacje należało przekazywać bez używania słów. Należało poruszyć wyobraźnię i kreatywność. W tym miejscu mogliśmy wyjaśnić funkcję języka.
Następnie przeszliśmy do tematu języka migowego. Dzieciom bardzo podobało się nauczenie wiersza „Ślimak, ślimak, wystaw rogi” i próbowały nauczyć się go w języku migowym. Większości nawet się udało.
Ciekawym doświadczeniem było przeprowadzenie gry dydaktycznej „system Braille’a” – uczniowie po przypomnieniu sobie jak wygląda alfabet Braille’a wykonali z pustych opakowań po lekach pojedyncze litery a pozostali mogli je odgadnąć.
Ostatnim zadaniem z tego tematu był udział w quizie językowym. Dzieci, podzielone na grupy odpowiadały na pytania zdobywając punkty dla swojej drużyny.