311869066_1149652235959101_5090108196465292596_n.jpg,
 

Mamy przyjemność ogłosić, że koło naukowe klasy I „Ignasie w pierwszej klasie” rozpoczyna swoją fascynującą przygodę w ramach programu Być jak Ignacy. Czeka nas wiele eksperymentów i doświadczeń oraz zdobywanie wiedzy w interesujący sposób z różnych dziedzin nauki. Poznamy wybitnych polskich naukowców oraz sami będziemy próbować podążać ich śladami.

01
sty  1970

BYĆ JAK IGNACY / styczeń 2023

IMG-20230124-WA0049.jpg,
 

W styczniu klasa pierwsza spotkała się z ciekawą tematyką kryptologii, szyfrowania i matematyki w życiu codziennym. Swoją przygodę uczniowie zaczęli od rozwiązania zagadki, która czekała na dzieci przyklejona na ścianie przed drzwiami sali. Pierwszoklasiści odczytali hasło „zegar” a następnie odczytując godziny z przywieszonych zegarów znaleźli ukryte w sali kartki z analogicznymi liczbami. Z odkrytych kartek, postępując zgodnie z instrukcją, odczytali kolejne hasło: szafa. Na szafie czekał na nich klucz, którym otworzyli ją zdobywając komputer, lustro oraz krzyżówkę. Rozwiązanie krzyżówki należało wpisać jako hasło do komputera. Po odnalezieniu pliku z nazwą ENIGMA odczytali wiadomość zapisaną alfabetem Morse’a – „pod siedzeniem”. Dzieci przeszukując klasę w celu znalezienia czegoś pod siedzeniem odkryli kopertę a w niej szyfr obrazkowy – hasło „znajdź wspólny element obrazów”. Wspólnym elementem był zegar i za nim czekała kolejna zagadka – diagram z literami i zaznaczonymi polami – dzieci odgadły hasło: Złamali szyfr Enigmy. Uczniowie otworzyli kopertę znajdującą się pod obrazami na tablicy – kartki z nazwiskami deszyfrantów. Następnie odszyfrowali ułożone w kolejności alfabetycznej ich nazwiska i znaleźli zależność pomiędzy nazwiskiem Różycki, a różą w wazonie na biurku wychowawcy. Odczytali karteczkę z napisem „Podnieś!” i wykonując to polecenie zdobyli tym samym klucz umożliwiający im wyjście z sali zagadek. Dla dzieci była to niesamowita przygoda, pełna ekscytacji i radości. Drugie zajęcia styczniowe, odbywające się w tym samym klimacie, rozpoczęły się od poznania szyfru Cezara. Następnie uczniowie samodzielnie mogli zaszyfrować swoje własne imię. Kolejnym etapem była rozmowa na temat logowania się na różne platformy i korzystania z haseł dostępu. Uczniowie mięli chwilę czasu na wymyślenie własnych haseł do logowania się, które później sprawdzaliśmy na stronie www służącej do sprawdzania siły haseł. Większość z nich niestety nie miało odpowiedniej siły. Po omówieniu podstawowych zasad tworzenia bezpiecznych haseł uczniowie lepiej radzili sobie z ich wymyślaniem. Nowe hasła były ponownie sprawdzane i większość z nich miało odpowiednią siłę. Dzieci zapoznały się również z Mapą Bezpiecznych Ikon. Teraz trzeba mieć tylko nadzieję, że uczniowie zdobytą wiedzę będą wykorzystywać później w swojej przygodzie z Internetem.

  • Data aktualizacji: 2024-05-13 22:56
  • |
  • Licznik odwiedzin: 644 411