Z życia przedszkola

 RAMOWY ROZKŁAD grupa ŚREDNIAKI

 

Ramowy rozkład dnia uwzględnia wymagania zdrowotne, higieniczne i jest dostosowany do potrzeb dzieci wynikających z ich rozwoju, warunków życiowych, wieku i założeń programowych przedszkola. Praca wychowawczo dydaktyczna i opiekuńcza powinna być organizowana odpowiednio do potrzeb dzieci i prowadzona na podstawie przyjętego programu wychowania przedszkolnego dostosowanego do nowej podstawy programowej. Według  podstawy programowej podstawowymi formami organizacyjnymi zajęć w przedszkolu są: zabawy dowolne, zajęcia kierowane i niekierowane przy niewielkim udziale nauczyciela oraz zabawy/ruch na świeżym powietrzu. Dzieci uczestniczą także w zajęciach dodatkowych organizowanych na terenie przedszkola. Ramowy rozkład dnia w przedszkolu przedstawia integrację treści wychowawczo-dydaktycznych, jakie przedszkole oferuje dzieciom. 

7.00- 8.00

Schodzenie się dzieci. Zabawy indywidualne, aranżowanie otwartych sytuacji wychowawczo – dydaktycznych, pozostawienie dzieciom możliwości wyboru i inicjatywy. Inspirowanie do spontanicznej działalności zabawowej. Praca indywidualna. Praca z dzieckiem zdolnym, praca w kącikach zainteresowań.

8.00- 9.00

Zabawy indywidualne i w grupach, korzystanie z gier i układanek stolikowych, zabawy zorganizowane w kole i przy muzyce, prace porządkowe w sali, zabawy według zainteresowań z uwzględnieniem rozwoju procesów poznawczych, realizacja działań wynikających z nauczania języka obcego, ćwiczenia poranne.

      9.00- 9.15

Przygotowanie do śniadania - wdrażanie i przyswajanie nawyków higienicznych - opanowanie umiejętności mycia rąk, czynności samoobsługowe.

9.15       - 9.45

Doskonalenie umiejętności samodzielnego i estetycznego spożywania posiłku, kulturalne zachowanie się przy stole, celebracja posiłku.

9.45 - 10.45

Kierowane zajęcia dydaktyczne w ramach realizacji programu wychowania przedszkolnego z całą grupą. Nabywanie umiejętności przez działanie i doświadczanie, stwarzanie sytuacji edukacyjnych stymulujących wszechstronny rozwój dziecka. Organizowanie środowiska inspirującego podejmowanie zabaw tematycznych, dydaktycznych, badawczych i ruchowych. Wspieranie działań twórczych podczas kontaktu dzieci ze sztuką, muzyką i literaturą w miarę możliwości korzystanie z potrzeb specjalistów.

10.45 - 10.55

Czynności samoobsługowe w szatni, wdrażanie do samodzielności.

10.55 - 11.55

 

 

 

Pobyt na powietrzu. Zabawy dowolne i organizowane przez nauczycielki w małych grupach, rozmowy indywidualne, prace porządkowe, zabawy na sprzęcie terenowym, obserwacje przyrodnicze, spacery, wycieczki, zabawy ruchowe organizowane z całą grupą, dobór zajęć uzależniony jest od pogody i pory roku. Uczenie zasad postępowania warunkujących bezpieczeństwo dziecka w budynku, w ogrodzie i poza terenem przedszkola. Wykorzystywanie i tworzenie okazji do stymulowania rozwoju wrażliwości oraz poznawanie wartości i norm odnoszących się do środowiska przyrodniczego.

11.50      - 12.00

Przygotowanie dzieci do obiadu. wdrażanie dzieci do samoobsługi , wyrabianie umiejętności prawidłowego korzystania z urządzeń sanitarnych. 

12.0   - 12.30

Obiad.

Praca nad prawidłowym posługiwaniem się łyżką. Zwrócenie uwagi na dokładne żucie pokarmów oraz przezwyciężenie niechęci do niektórych potraw, celebracja posiłku, dbanie o utrzymanie czystości na stolikach. 

12.30 - 12.40

Kształtowanie zachowań prozdrowotnych – zapewnienie dzieciom różnych form relaksu w sali i w ogrodzie.

 

12.40 - 13.20

 Tworzenie warunków wspierających wielokierunkową aktywność dzieci. Gry i zabawy dydaktyczne wspomagające rozwój umysłowy dziecka. Gry i zabawy badawcze rozwijające zainteresowania otaczającym światem. Zajęcia muzyczne, plastyczne, językowe, teatralne rozwijające uzdolnienia dzieci. Gry i zabawy ruchowe wspomagające rozwój ruchowy dziecka. Zabawy wspomagające rozwój emocjonalny i społeczny dziecka. Zabawy swobodne wynikające z zainteresowań dziecka. Zajęcia indywidualne.

13.20 - 13.30

Czynności higieniczne, kształtowanie samodzielności, kształtowanie nawyków higieniczno-porządkowych, przygotowanie do obiadu, praca dyżurnych.

13.30 - 14.00

Obiad.

Praca nad prawidłowym posługiwaniem się łyżką, widelcem. Zwrócenie uwagi na dokładne żucie pokarmów oraz przezwyciężenie niechęci do niektórych potraw, celebracja posiłku, dbanie o utrzymanie czystości na stolikach. 

 

14.00 - 1430

Zajęcia kierowane i niekierowane - realizacja propozycji dzieci i nauczycielki:  zabawy według własnych potrzeb rozwojowych dzieci poprzez własną aktywność w trakcie podejmowania atrakcyjnych i zróżnicowanych zadań w sali lub na powietrzu, praca z zespołem dzieci lub indywidualna o charakterze obserwacyjnym, stymulująco - kompensacyjnym i wychowawczym, diagnozowanie sfer rozwoju dziecka w obszarach rozwojowych praca z wybranym pakietem edukacyjnym w małych grupach lub indywidualnie wg zainteresowań dzieci zajęcia specjalistyczne, zajęcia dodatkowe, zabawy w/g inicjatywy dzieci, w kącikach tematycznych,  prace porządkowe.